Τι συμβαίνει όταν δημιουργούνται φυσαλίδες
Στις μεγάλες ταχύτητες, το λάδι μπορεί να σχηματίσει με τον αέρα φυσαλίδες (αφρό) που εμποδίζουν την ομαλή ροή του από τις βαλβίδες. Η πρόσθεση αζώτου υπόπίεση περιορίζει αυτά τα φαινόμενα και εξασφαλίζει στο αμορτισέρ καλύτερη απόδοση. Υπάρχουν δύο τύποι αμορτισέρ αερίου-το αμορτισέρ μονού σωλήνα υψηλής πίεσης, το αμορτισέρ διπλού σωλήνα χαμηλής πίεσης.
Αμορτισέρ μονού σωλήνα υψηλής πίεσης
Τα αμορτισέρ αερίου ακολουθούν τη βασική αρχή λειτουργίας του συμβατικού αμορτισέρ (το έμβολο ανεβοκατεβαίνει μέσα σ’ένα κύλινδρο με λάδι), με τη διαφορά ότι περιέχουν στο κάτω άκρο μια μικρή ποσότητα αζώτου υπό υψηλή πίεση (25 bars). Ένα κινητό έμβολο χωρίζει το
αέριο από το λάδι, εμποδίζοντας έτσι τη δημιουργία μίγματος. Όταν η μπιέλα του εμβόλου σπρώχνει το λάδι, αναγκάζοντάς το να περάσει
στο κυρίως σώμα, αυτό με τη σειρά του πιέζει ακόμη λίγο το έμβολο του αζώτου. Το αέριο αντιδρώντας παίζει το ρόλο του θαλάμου
εξίσωσης: η μόνιμη πίεση που εξασκεί το αέριο στο λάδι, εξασφαλίζει άμεση ανταπόκριση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των βαλβίδων του εμβόλου. Επιπλέον, αυτό το σύστημα εξαφανίζει τα φαινόμενα σπηλαίωσης και δημιουργίας αφρού τα οποία μειώνουν την άμεση
ανταπόκριση του αμορτισέρ.
Αμορτισέρ αερίου μονού σωλήνα Monroe
Τα σύγχρονα αμορτισέρ αερίουμονού σωλήνα της Monroe διαθέτουν δύο διαδοχικά έμβολα με ενσωματωμένες χωριστές βαλβίδες για την συμπίεση και την επαναφορά. Μ’αυτό τον τρόπο, οι μηχανικοί της Monroe έδωσαν στη σχεδίαση του μονού σωλήνα τρία ανεξάρτητα στάδια
απορρόφησης, τα οποία αποδίδουν σε όλες τις ταχύτητες (της συμπίεσης και επαναφοράς).
Είναι κατάλληλα τα αμορτισέρ υψηλής πίεσης για την ανάρτηση Mac Pherson;
Η σχεδίαση MacPherson δεν είναι απόλυτα συμβατή με τα αμορτισέρ αερίου υψηλής πίεσης. Στην κλασσική ανάρτηση MacPherson, η μπιέλα του εμβόλου έχει διάμετρο τουλάχιστον 18 mm, για να μπορέσει ν’ανταποκριθεί στις μεγάλες πιέσεις που δέχεται κατά τη λειτουργία της. Το κινητό έμβολο με τη σειρά του, για να εξισορροπήσει τις μεγάλες αυξομειώσεις της πίεσης στο εσωτερικό, θα πρέπει κινούμενο να καλύπτει μεγαλύτερες αποστάσεις κατά τη συμπίεση και την επαναφορά. Το γεγονός αυτό καθιστά δύσκολη την προσαρμογή ενός τέτοιου αμορτισέρ στο γνήσιο γόνατο MacPherson. Οι μηχανικοί της Monroe κατόρθωσαν να συνδυάσουν τα πλεονεκτήματα του αμορτισέρ διπλού σωλήνα, το οποίο είναι συμπαγές, γερό και ταιριάζει στην ανάρτηση MacPherson, με αυτό του συστήματος αερίου που βελτιώνει σημαντικά την υδραυλική απόδοση.
Το αμορτισέρ αερίου διπλού σωλήνα Monroe
Η σχεδίασή τους διατηρεί τη δομή του συμβατικού αμορτισέρ διπλού σωλήνα. Η διαφορά έγκειται στο ότι προστίθεται, στο επάνω μέρος του
εφεδρικού θαλάμου, άζωτο υπό σχετικά χαμηλή πίεση (2,5 ως 5 bars), αντίθετα απ’ότι ισχύει με τα 25 ως 30 bars των αμορτισέρ υψηλής πίεσης. Η πίεση αυτή αρκεί για να βελτιώσει αισθητά την απόδοση του αμορτισέρ.
Ανατομία του αμορτισέρ αερίου διπλού σωλήνα χαμηλής πίεσης
Το αμορτισέρ Gas-Matic είναι παρόμοιο μ’ένα συμβατικό αμορτισέρ. Ωστόσο, δύο σημαντικά χαρακτηριστικά το κάνουν να διαφέρει:
– Στο επάνω μέρος του εφεδρικού θαλάμου, ο ατμοσφαιρικός αέρας αντικαθίσταται με άζωτο (αδρανές αέριο) υπό πίεση 2,5 ως 5 bars, το
οποίο τοποθετείται μια για πάντα κατά την παραγωγή.
– Το στεγανό του λαδιού (σφράγισμα) που στο επάνω μέρος του σώματος περιβάλλει τη μπιέλα του εμβόλου, είναι ειδικά σχεδιασμένο.
Διαθέτει ένα χείλος για να προστατεύει το εσωτερικό από τη σκόνη και δύο χείλη που εμποδίζουν τη διαρροή του λαδιού. Η βάση του σφραγίσματος έχει τη μορφή κυκλικού ελάσματος, το οποίο λειτουργεί σαν μονόδρομη βαλβίδα. Η ευελιξία του ελάσματος επιτρέπει στο λάδι να επιστρέψει στον εφεδρικό σωλήνα, ενώ η πίεση του αερίου εξασκείται μόνο στο λάδι του θαλάμου. Η τεχνική του αμορτισέρ χαμηλής πίεσης επέτρεψε στη Monroe να λύσει το πρόβλημα της συμβατότητας με το σύστημα MacPherson. Αυτά τα αμορτισέρ παρέχουν ταυτόχρονα άνεση και πολύ καλή οδική συμπεριφορά.
Διαβάστε ακόμη:
- Ανάρτηση
- Συστήματα μπροστινής ανάρτησης
- Συστήματα πίσω ανάρτησης
- Αναρτήσεις MacPherson
- Τεχνολογία των υδραυλικών αμορτισέρ
- Η νέα γενιά αμορτισέρ αερίου: Sensa-Trac
- Αμορτισέρ εξισορρόπησης φορτίου
- Αμορτισέρ: ο αθέατος παράγοντας
- Πως καταλαβαίνουμε στην οδήγηση τα ελαττωματικά αμορτισέρ
- Βλάβες που οφείλονται σε φθορές των αμορτισέρ
- Οδηγίες για την αντικατάσταση των αμορτισέρ 1
- Οδηγίες για την αντικατάσταση των αμορτισέρ 2
- Αφαίρεση και τοποθέτηση ενός συμβατικού αμορτισέρ
- Αφαίρεση και τοποθέτηση γονάτου και φυσιγγίου στο σύστημα ανάρτησης